UA-106160129-1

18. 4. 2023

V posledních týdnech se ve veřejném prostoru intenzivně diskutuje o změnách v dopravě, konkrétně o možnosti zklidnění dopravy v Praze. Tuto aktuální diskusi iniciovala skupina Poslední generace – 30 pro všechny, která na tuto problematiku upozorňuje protestními pochody od začátku března 2023, k tématu se také jasně vyjádřilo vedení pražských Zelených

V tomhle videu a taky tady člen strany Zelených a zastupitel na Praze 3 Matěj Michalk Žaloudek vysvětluje hlavní důvody, proč je to dobrý nápad. Tím hlavním je bezpečnost (téma, kterému jako Zelení věnujeme v našem programu dlouhodobě).

Chtěl bych k tomu, co zaznívá v debatě přidat ještě trošku klimatického pohledu. Debata, o tom jak snižovat emise v dopravě, kterou tu v ČR vedeme, se totiž točí predevším na sporu spalovací motory vs. elektromobilita. Zapomněli jsme ale, že z pohledu klimatu je primárním řešením prostě méně aut.

Logika je prostá. Emise v osobní dopravě tvoří v ČR cca 9 % všech emisí. To je víc než třeba elektrárny Počerady a Prunéřov, jako největší znečišťovatelé, dohromady. Navíc, oproti většině dalších oblastí, emise v dopravě dlouhodobě rostou, proto je potřeba je řešit. Důvod proč rostou je pak především to, že přibývá aut a roste automobilová přeprava. Jedna věc je tak snižovat emise nových aut, zásadní ale je hledat jiné efektivní možnosti přepravy. Celou debatu k tom jestli budeme jezdit na benzín, elektřinu nebo vodík, tak můžeme vzít z jiného konce a zeptat se: potřebujeme vůbec tolik aut? A tady někde začíná příběh a řešení, o kterém mluví Matěj Michalk Žaloudek, Zelení a taky Poslední generace.

Zejména ve městech vede nárůst počtu aut v posledních desetiletích ke znečištění ovzduší a zdravotním rizikům, velkému záboru prostoru a vyžaduje velké investice z veřejných peněz. Když se dneska člověk podívá na město se svými parkovacími místy, obchvaty, výpadovkami a magistrálami – z půlky zalité v asfaltu a betonu – musí se ptát: bydlí v něm lidi, nebo auta?

Jiný přístup ke městu a dopravě je nejen možný, ale už i prošlapaný. A to doslova. Inspiraci je možné načerpat třeba v Kodani, ve městech v Nizozemsku nebo jinde po Západní Evropě. Cestou je uzpůsobit město tak, aby lidé auto prostě nepotřebovali. Respektive nepotřebovali ho k většině cest, které podniknou. A to proto, že se na dané místo dostanou rychleji, levněji nebo prostě líp pěšky, na kole nebo mhd.

To je kontext příběhu třicítky v obydlených oblastech. Jde o to vytvořit bezpečný prostor, kde se nebojíte jít pěšky nebo jet na kole. Od toho se dá odpíchnout k dalším krokům, které ve finálně pomohou vytvořit zdravější, bezpečnější a zelenější město. A taky hezčí veřejný prostor. Jak ukazují výsledky poslední ankety o zřízení zóny 30 v lokalitě poblíž Vinohradské nemocnice – v místech kde bydlí lidé takový prostor chtějí.

 

Tomáš Komm, člen strany Zelených na Praze 10